Úvod

titulna up

 

 

studuj AV Ing

PREČO ŠTUDOVAŤ INŽINIERSKY PROGRAM AUTOMOBILOVÁ VÝROBA?

Cieľom projektu bolo navrhnúť a zostrojiť plne funkčný automobil v reálnej veľkosti, ktorý by reprezentoval Strojnícku fakultu a študentov automobilovej výroby v ich  nadobudnutých schopnostiach, vedomostiach a zručnostiach.

Automobil mal zaujať svojou originalitou, agresivitou, rýchlosťou, modernými inovačnými prvkami a športovým  vzhľadom, oslovujúcim najmä mladú generáciu, ako aj športovo naladených automobilistov.

Projekt bol postavený tak, aby modeloval reálny postup automobiliek, s reálnymi obmedzeniami a s didaktickým zámerom maximálnej tímovej tvorivosti na báze metódy learnig by doing. Projekt nemal žiadny grant, finančné zabezpečenie poskytol dekan Strojníckej fakulty Dr.hc. prof. Ing. Miroslav Badida, PhD. z fondu budovania laboratórií.

Odborným garantom projektu je prof. Ing. Milan Kováč, DrSc. – riaditeľ Ústavu technológií a manažmentu a vedúci Inovačného centra automobilovej výroby.

 

Odborní konzultanti:

  • Ing. Štefan Babjak, PhD. – ICAV
  • Ing. Michal Dúbravčík, PhD. – KTaM
  • Ing. Štefan Kender, PhD. – KTaM

 

Spolupracovali:

  • Ing. Miloš Liba
  • Ing. Peter Čerkala
  • Ing. Slavomír Potoczky

 

Sled fáz projektu bol nasledovný:

generovanie koncepčných variantov automobilu, dizajnérske návrhy, grafické a počítačové návrhy, hodnotenia, tvorba modelov, technické riešenia, výpočty, experimenty, rozhodovanie výroba – subdodávka, ….

 

Portfólio znalostí a realizačnej spôsobilosti našich študentov

  • Inovačné spravodajstvo
  • Techniky tvorivosti: brainstorming, morfológia, TRIZ,...
  • Benchmarking
  • Tvorba návrhov: nákresy, páskové a fyzické modely
  • Konštrukčné riešenia, výpočty, simulácie
  • CAD riešenia   Catia
  • Štíhly dizajn
  • Navrhovanie prípravkov
  • Výroba vzoriek klasickými metódami a rapid prototipingom
  • Navrhovanie foriem
  • Výroba dielcov automobilu
  • Testovanie dielcov a kontrola kvality
  • Optimalizácia subdodávok
  • Montovanie
  • Vyrobiteľnosť, montovateľnosť, ekonomika  - design for manufacturability, assembly, economy

P1010006

 

P1010008

 

DSC00997

 

DSC00763

Projekt vývoja prototypu odľahčenej karosérie študentského elektromobilu postaveného na platforme Volkswagen e-up!

 

Jednou z hlavných priorít pri vývoji prototypu odľahčenej karosérie študentského elektromobilu Volkswagen e-up! poskytnutého spoločnosťou Volkswagen Slovakia a. s. Strojníckej fakulte TU v Košiciach darom (obr. 1) je zvýšenie dojazdu cestou:
- zníženia hmotnosti o 15 až 20 % aplikáciou kompozitných materiálov pre vybrané komponenty,
- zníženia aerodynamického odporu inovatívnou zmenou dizajnu automobilu,
- prípravy na aplikáciou fotovoltaických článkov.

 

Súbežne s uvedenými cieľmi sa očakáva aj zvýšenie atraktivity dizajnu pre oslovenie mladej generácie.

 

Riešenie projektu je rozdelené do niekoľkých etáp. V rámci prvej etapy boli využité technológie reverzného inžinierstva. Aplikované boli technológie 3D laserového skenovania (obr. 2) a plošného modelovania, výsledkom ktorých bola digitalizácia karosérie automobilu VW-eUp! Získaný model karosérie automobilu bol použitý jednak ako podklad pre aerodynamické analýzy v simulačnom softvéri a jednak ako „matrica“ pre stanovanie hraníc jednotlivých častí automobilu (kapota, predné blatníky, zadné dvere a nárazník). V prvej fáze projektu je cieľom overenie navrhnutého konceptu zvýšenia aerodynamickosti a zníženia hmotnosti vybraných komponentov. Novo navrhnuté komponenty sú napojené na existujúce časti karosérie automobilu, využitím hraničných línií jednotlivých dielcov karosérie získaných skenovaním.

 

Pomocou CAD modelovania boli vytvorené inovatívne dizajny vybraných dielcov. Dizajn vybraných dielcov karosérie bol optimalizovaný s podporou programov CATIA a ANSYS – obr. 3.

 

Technológie Rapid prototypingu boli použité pre výrobu inovovaných komponentov karosérie. CNC obrábaním bola vyfrézovaná pozitívna forma, ktorá sa stala základom pre výrobu nových dielcov z kompozitných materiálov technológiou vákuového formovania.
Na obr. 4 a obr. 5 je uvedený výsledný dizajn karosérie automobilu.

 

Zmena dizajnu sleduje ako už bolo spomenuté aj vylepšenie aerodynamických vlastností automobilu. Ostré línie prednej časti automobilu sú navrhnuté pre rýchle obtekanie náporového vzduchu okolo karosérie. Priamo nadväzujú na bočné línie pôvodného modelu, ktoré stabilizujú prúdnice obtekajúceho vzduchu. Špeciálny tvar zadného krídla uzatvára prúdnice tesne za zadnými dverami automobilu.Brzdný účinok náporového vzduchu narážajúceho na prednú časť automobilu bol eliminovaný uzatvoreným profilom čela nárazníka s prepojením na kapotu a blatníky.

 

V ďalších fázach projektu sa uvažuje s inštaláciou fotovoltaických panelov a ďalším znižovaním hmotnosti automobilu, jednak nahrádzaním pôvodných komponentov komponentmi z progresívnych materiálov a jednak celkovou zmenou dizajnu zameranou na zníženie aerodynamického odporu.

 

Modulový princíp umožňuje pokračovať na riešení redizajnu dverí a prvkov interiéru.

 


 

 

ecar1

 obr. 1

 

ecar2

obr. 2

 

ecar3

obr. 3

 

ecar4

obr. 4

 

ecar5

obr. 5

SPOLUPRÁCA S PRAXOU

 

  • Volkswagen Slovakia a.s.
  • Johnson Controls Trenčín, s.r.o.
  • GETRAG FORD Transmissions Slovakia, s.r.o. - Košice/Kechnec
  • Faurecia Slovakia s.r.o. - Košice
  • SWEP Slovakia - Košice/Kechnec
  • GOHR, s.r.o. - Veľký Šariš
  • Prvá zváračska a.s. Bratislava
  • ÚM SAV v Košiciach
  • Výskumný ústav dopravný, a.s. Žilina
  • TEN Slovakia

 

MEDZINÁRODNÁ SPOLUPRÁCA

 

  • Faculty of Automotive and Construction Machinery Engineering
  • Warsaw University of Technology
  • Politechnika Świetokrzyska - Kielce
  • CVUT Praha
  • VUT Brno
  • VŠB Ostrava
  • TU v Liberci
  • MECAS Plzeň
  • VEGA 2/0080/19 Predikcia zvariteľnosti a lisovateľnosti kombinovaných laserom zváraných prístrihov z vysokopevných ocelí s podporou CAE systémov. Projekt riešený v spolupráci so SAV.
    Duration of the project: od 01.01.2019 do 31.12.2022.
    Zodpovedný riešiteľ za TUKE: prof.Ing. Emil Evin,CSc.

 

Riešené projekty

 

  • APVV -0273-12 Podpora inovácií komponentov karosérií z prístrihov oceľových plechov zameraných na bezpečnosť, ekológiu a znižovanie hmotnosti.
    Doba riešenia projektu: od 01.10.1013 do 31.03.2017.
    Zodpovedný riešiteľ: prof.Ing. Emil Evin,CSc.

     

  • VEGA 2/0113/16 Vplyv parametrov laserového zvárania na štruktúru a vlastnosti zvarových spojov moderných ocelí pre automobilový priemysel.
    Doba riešenia projektu: od 01.01.1016 do 31.12.2018.
    Zodpovedný riešiteľ: prof.Ing. Emil Evin,CSc.

 

 

  • VEGA 1/0824/12 Štúdium tribologických aspektov lisovateľnosti povrchovo-upravených plechov a prístrihov na mieru.
    Doba riešenia projektu: od 1.1.1012 do 31.12.2015.
    Zodpovedný riešiteľ: prof.Ing. Emil Evin,CSc.

 

  • Návrh standu pre predikciu charakteristík bezpečnosti tenkostenných ultraľahkých komponentov automobilov.
    Doba riešenia projektu: od 1.9.1015 do 31.05.2016,
    Zodpovedný riešiteľ: prof.Ing. Emil Evin,CSc.

 

Projekty podporované EU

 

  • OPVaV-2o1o/2.2/o6-SORO.ITMS - 2622022015s; "Kompetenčné centrum znalostných technológií pre inovácie produkčných systémov v priemysle a službách";EU - OP Výskum a vývoj 2620002; Suma získaných finančných prostriedkov: 6 081 o6o,o6Eur; Rok schválenia projektu: 2010; vedúci aktivity projektu za SjF: prof. Ing. Milan Kováč, DrSc., doba riešenia projektu: 01.09.2011-31.12.2014

 

  • 7RP PEOPLE-2010-IRSES/269177 - Technological and design aspects of extrusion and injection moulding of thermoplastic polymer composites and nanocomposites. Zodpovedný riešite!': prof. Ing. František Greškovič, CSc., doba riešenia: 01.04.2011-01.04.2015

 

Dodávateľské systémy  
zadanie docx
   
výber z prednášok pdf

 

Výroba automobilových komponentov
 
zadanie pdf

 

Výroba automobilov
 
Otázky na zápočtovú písomku pdf
visegrad fund logo blue 800px

Konferencia o Industry 4.0 v automobilovom priemysle

Informácie o grantovom projekte.