2015:
Rotterdam 2015 - 30 výročie pretekov Shell Eco maratónu
Jubilejný 30 ročník medzinárodných pretekov Shell Eco-marathon sa konal v dňoch 22 – 24. 5.2015 v holandskom meste Rotterdam na okruhu AHOY. Preteky sú určené na dosiahnutie minimálnej spotreby paliva, ale aj na prezentáciu vlastných konštrukcii vozidiel, použitých materiálov, technológii, elektroniky, dizajnu, prehĺbenie vedomosti o motoristickej technike ako aj zlepšenie jazykových znalosti účastníkov. Po niekoľkoročnej prestávke sa na pretekoch zúčastnil aj tím študentov a pedagógov zo Strojníckej fakulty (SjF) Technickej univerzity v Košiciach. Prvýkrát sa náš tím zúčastnil pretekov v roku 10. výročia, čiže aj náš tím oslávil 20. výročie pôsobenia na medzinárodných pretekoch Shell Eco marathon. Tím zo SjF si v priebehu 3 závodných dní skúsili zmerať sily s ostatnými tímami. Potvrdených bolo viac ako 200 súťažných tímov z celého sveta. Za tridsať rokov súťaže najlepšie tímy dokázali znížiť spotrebu paliva približne na jednu štvrtinu. Kým v roku 1985 by víťazné vozidlo prešlo na jeden liter paliva zhruba 680 km, dnešný francúzsky víťazný tím, Microjoule-La Joliverie prešiel 2552 km.
Jednotlivé tímy boli rozdelené v rámci kategórie na prototypy a urban concept. Ďalej sa delili na pod-kategórie podľa používaného paliva, ktorými mohli byť: benzín, nafta, CNG, elektrická energia, etanol a vodík.
Súťažný okruh v Rotterdame meria približne 1 600 metrov. Túto vzdialenosť musia súťažiace vozidlá v priebehu preteku absolvovať 10 krát – čo je jeden štart, priemernou rýchlosťou 25 km/hod. Čas na okruhu je limitovaný a zachytáva ho časová bója, ktorá je umiestnená v každom vozidle a je rovný 39 minút. Po prejdení uvedenej vzdialenosti sa doplní palivo do kalibrovanej – certifikovanej nádoby, odčíta sa jeho spotreba, vyhodnotí a môže sa v pretekoch pokračovať ďalším pokusom. V priebehu 3 dní môžu absolvovať súťažné vozidlá túto trať 4 krát. Najlepší výsledok je započítaný do celkového hodnotenia. Počas preteku sa môžu motory vypínať. Pred vstupom na súťažný okruh každé vozidlo musí prejsť technickou kontrolou. Kontroluje sa všetko – brzdy výhľad z vozidla, hasiaci prístroj, päťbodové bezpečnostné pásy, bezpečnostné oblúky, klaksón a podobne. Splnenie podmienok sa označí na vozidle nálepkou – tohoročné kontroly boli zvlášť prísne, dá sa povedať, že najprísnejšie počas nášho pôsobenia v priebehu 20 rokov. Každý tím musel počas pretekov každodenne absolvovať inštruktáž o bezpečnosti na trati, skúšobnom okruhu a v boxe, čo sa potvrdzovalo nálepkou na vozidle. Viesť vozidlá mohli len piloti, ktorí boli na školeniach a boli označení páskou na ruke. Minimálna hmotnosť pilota bola 50 kg.
Vozidlo B&S 3 z SjF TU v Košiciach súťažilo v kategórii prototypov na benzínový pohon. Tím z TU bol organizačne zložený z účastníkov, ktorí boli zo Strojníckej fakulty, z Fakulty elektrotechniky a informatiky a z SPŠ strojníckej v Košiciach. Nášmu tímu sa podarilo v priebehu skúšobných jázd „vychytať“ všetky muchy a tak úspešne absolvovať všetky 4 súťažné jazdy, čo v mnohých prípadoch nezvládli ani popredné vozidlá. Zo 4 jázd bol započítaný najlepší výsledok, v našom prípade 355 kilometrov na liter paliva. Tento výsledok znamenal 25 miesto v kategórii z 38 vozidiel, ktoré preteky dokončili. Celkovo bolo v našej kategórii prihlásených 56 vozidiel. Vodičom vozidla B&S 3 bol Peter Kentoš, ktorý absolvoval časový limit pre jeden započítateľný pokus s presnosťou 15 sekúnd do ukončenia limitu. Ostatní členovia realizačného tímu, ktorí pripravovali a kontrolovali vozidlo na jazdu boli: Ing. B. Konečný ako vedúci kolektívu, Doc. Ing. T. Bugár, CSc., prof. Ing. A. Sloboda, PhD., Ing. J. Petroci, Ing. M. Biroš, O. Kička a T. Sčerbák.
Tohoročné preteky komplikovalo náročné počasie, ktoré sa veľmi rýchlo menilo. Jednalo sa o nízke teploty – ráno bolo 4 – 6 stupňov a silný vietor. Skoro každý deň pršalo a to niekoľkokrát denné. Ešte, že v sobotu a nedeľu bolo pekné, ale chladné počasie. Takisto trať vykazovala pomerne nekvalitný povrch, ktorý predstavoval o problém naviac pre zúčastnené tímy. Trať mala niekoľko pravouhlých zákrut do ktorých sa mohlo vchádzať maximálne vo dvojici súťažných vozidiel. Takže často vznikal problém ak šli štyri, resp. päť vozidiel vedľa, za sebou kto prvý prejde zákrutou. Toto sa stalo osudné aj nášmu vozidlu, keď doňho zozadu narazilo ďalšie vozidlo. Našťastie si to odniesla len odretá karoséria a vystrašený náš vodič, ktorý s tým nepočítal. Celý tím však zo seba vydal maximum a podarilo sa mu prekonať aj niekoľko porúch ešte počas testovania. Naše vozidlo na jazdy vyšlo vždy plne pripravené, a úplne spoľahlivo zajazdilo všetky súťažné pokusy. Cieľom tohtoročnej účasti bolo mimo dosiahnutia čo najlepšieho umiestnenia aj formovanie realizačného tímu, ktorý by rok čo rok dokázal reprezentovať SjF TUKE. Súčasne by aj naďalej pokračoval v inováciách, či stavbe nových vozidiel na súťaž Shell Eco marathon pre nasledovné ročníky pretekov, keďže tí, ktorí to pred 20 rokmi začali - Doc. Ing. T. Bugár, CSc a prof. Ing. A. Sloboda, PhD., sa svojou účasťou lúčia s pretekmi.
V kľaku P. Kentoš, zľava O. Kička, Ing. M. Biroš, Doc. Ing. T. Bugár, CSc.,
prof. Ing. A. Sloboda, PhD., Ing. B. Konečný, Ing. J. Petroci, T. Sčerbák
2009:
Shell Éco Marathon 2009
25. ročník pretekov Marathon Shell, okruh - rýchlodráha EuroSpeedway Lausitz v Nemecku, vozidlo B&S 3, č. vozidla 109, vozidlo pre poruchu súťaž neabsolvovalo, zúčastnených 25 krajín sveta.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 520 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 46 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý trojventilový rozvod DOHC. Výkon 0,62 kW,Objem 25cm3, vŕtanie 34 mm, zdvih 28 mm.
Team SjF TU: A. Sloboda, V. Kuhejdová, A. Tompoš, P.Baran, L.Fedorík, P. Kentoš
Pilot : P. Kentoš
Sponzori: Ralvex s.r.o Košice, Uvex Safety, k.s. Prešov
Rýchlodráha EuroSpeedway Lausitz-areál Technická kontrola
Čakanie na technickú kontrolu Kontrola palivového systému, bŕzd, bezpečnostných prvkov ...
Vozidlo BaS 3
Príprava na testovacie jazdu
Prípravy na súťažný štart
Ostrý štart BaS 3 Čakanie na príchod vozidla do cieľa
Konečne doma – návšteva skanzenu Vlkolínec
2008:
Shell Éco Marathon 2008
24. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Armagnac v Nogare, vozidlo B&S 3, č. vozidla 114, dosiahnutý výkon 529 km/l paliva, 57 miesto zo 206 vozidiel z 24 krajín sveta.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 520 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 46 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý trojventilový rozvod DOHC. Výkon 0,62 kW,Objem 25cm3, vŕtanie 34 mm, zdvih 28 mm.
Team SjF TU: A. Sloboda, V. Kuhejdová, K. Musil, A. Tompoš, P. Kentoš, A. Nagyová
Pilot : P. Kentoš, A. Nagyová
Sponzori: Ralvex s.r.o Košice, Uvex Safety, k.s. Prešov
2007:
Shell Éco Marathon 2007
23. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Armagnac v Nogare, vozidlo B&S 3, č. vozidla 181, dosiahnutý výkon 545 km/l paliva, 58 miesto zo 162 vozidiel z 22 krajín sveta.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 520 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 46 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý trojventilový rozvod DOHC. Výkon 0,62 kW,Objem 25cm3, vŕtanie 34 mm, zdvih 28 mm.
Pilot: J. Juríková, P. Peťová
Team SjF TU: A. Sloboda, T.Bugár, V. Kuhejdová, Z. Peťová, J. Juríková
Sponzori: Ralvex s.r.o Košice, Pal&Pal s r.o. Košice, Plynmont-Komp s.r.o. Strážske
Účasť na pretekoch bola pod záštitou rektora TU v Košiciach Prof.Ing.J.Sinaya, DrSC a dekana SjF TU Prof. Ing.M.Badidu, PhD.
Novopostavený komplex budov pre preteky
Priestor príchodu vozidiel Príjazdová cesta k areálu
Kolektív KBaKP SjF TUKE - zľava: V.Kuhejdová, Z. Peťová, A. Sloboda, J. Juríková, T. Bugár
Havária súperov
Po pretekoch
Vodička vozidla: Ing. Jana Juríková Vodička vozidla: Ing. Zuzana Peťová
2006:
Shell Éco Marathon 2006
22. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Armagnac v Nogare, vozidlo B&S 3, č. vozidla 239, dosiahnutý výkon 783.1 km/l paliva,47 miesto zo 263 vozidiel z 21 krajín sveta.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 520 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 46 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý trojventilový rozvod DOHC. Výkon 0,62 kW,Objem 25cm3, vŕtanie 34 mm, zdvih 28 mm.
Pilot : P. Kentoš, J.Juríková
Team SjF TU: A. Sloboda, T.Bugár, V. Kuhejdová, J. Juríková, P. Kentoš
Sponzori: Ralvex s.r.o Košice, Pal&Pal s r.o. Košice.
Kolektív SjF, zľava: Juríkova, Bugár, Kuhejdová, Kentoš Kolektív SjF, zľava: Juríkova, Bugár, Kuhejdová, Sloboda
2004:
Shell Éco Marathon 2004
20. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Armagnac v Nogare, vozidlo B&S 3, č. vozidla 262, dosiahnutý výkon 701 km/l paliva,58 miesto zo 175 vozidiel z 12 krajín sveta.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 520 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 46 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý trojventilový rozvod DOHC. Objem 25cm3, vŕtanie 34 mm, zdvih 28 mm.
Team SjF TU: A. Sloboda, T.Bugár, P. Kentoš, P: Čopík, J. Suľovský
Účasť na pretekoch bola pod záštitou rektora TU v Košiciach Prof.Ing.J.Sinaya, DrSC a dekana SjF TU Prof. Ing.M.Badidu, PhD.
Vozidlo bolo rekonštruované v spolupráci so SOU Strojárskym A. Stodolu v Košiciach za účinnej podpory zamestnancov TU z Elektrotechnickej fakulty - Ing. J Gamca, PhD, Ing. E. Matúša a Hutníckej fakulty - Ing. Ľ. Rabatina.
Team z TU – Košice na okruh Paul Armagnac, zľava: P.Čopík, J. Suľovský, P. Kentoš, A. Sloboda, T. Bugár
2003:
Shell Éco Marathon 2003
19. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Armagnac v Nogare, vozidlo B&S 3, č. vozidla 247, dosiahnutý výkon 620,9 km/l paliva,55 miesto zo 175 vozidiel z 12 krajín sveta.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 520 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 46 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý štvorventil rozvod DOHC.
Team SjF TU: A. Sloboda, T.Bugár, P. Kentoš
Účasť na pretekoch bola pod záštitou rektora TU v Košiciach Prof.Ing.J.SINAYA, DrSC a dekana SjF TU Prof. Ing.M.Badidu, PhD.
Sponzori: Ralvex s.r.o. KE, Webasto KE, Montin KE.
Team z TU – Košice, zľava: A. Sloboda, T. Bugár, P. Kentoš
Víťaz pretekov z univerzity LPTI st.Joseph la Jollverie 3103,91 km/l
2001:
Shell Éco Marathon 2001
17. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Armagnac v Nogare, vozidlo B&S 3, č. vozidla 143, dosiahnutý výkon 787,1 km/l paliva,58 miesto zo 148 vozidiel z 13 krajín sveta.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 520 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 46 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý štvorventil rozvod DOHC.
Team SjF TU: A. Sloboda, T.Bugár, J.Laboš, P. Kentoš
Realizačný kolektív: J.H.Novanský, J.Laboš, S.Franko, S.Novák
Sponzori: PAHIMO Koprivnica, PKB s.r.o. KE, SjF TU KE.
1999:
Shell Éco Marathon 1999
15. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Armagnac v Nogare, vozidlo B&S 3, č. vozidla 143, dosiahnutý výkon 467,1 km/l paliva,58 miesto zo 138 vozidiel z 14 krajín sveta.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 520 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 46 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý štvorventil rozvod DOHC.
Realizačný kolektív: J.H.Novanský, J.Laboš, S.Franko, S.Novák
Materiálna pomoc : STÉNIA KE, SKIP s.r.o. KE, ŠTYL Ivanov Vranov N.Topľou, SOU A.STODOLU KE.
Sponzori: IZOLA KE, MAGNOL KE, PAHIMO Koprivnica, , Mestská časť Košice – staré mesto, SjF TU KE, Agrobanka KE.
1998:
Shell Éco Marathon 1998
14. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Ricard, vozidlo B&S 3, č. vozidla 148, dosiahnutý výkon 617,1 km/l paliva,164 vozidiel z 14 krajín sveta.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 520 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 46 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý štvorventil rozvod DOHC.
Realizačný kolektív: J.H.Novanský, J.Laboš, P.Múdry, D.Kurty
Sponzori: Ferost a.s. KE, STYLEX SERVIS s.r.o. KE, PAHIMO Koprivnica, Elektrovod Bratislava, KOMUNÁL Giraltovce, Magistrát mesta Košice, SjF TU KE.
1997:
Shell Éco Marathon 1997
13. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Ricard, vozidlo B&S II, č. vozidla 72, dosiahnutý výkon 450,2 km/l paliva,139 vozidiel z 11 krajín sveta.
V tomto ročníku sa oficiálne výsledky pretekov neuvádzajú, nakoľko preteky pre nepriazeň počasia boli prvýkrát v histórii pretekov zrušené.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 600 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 50 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý štvorventil rozvod DOHC.
Realizačný kolektív: P.Hura, P.Múdry, Š.Černák, D.Zukal. J.Pintér
Sponzori: Filagro, spol s.r.o. Fiľakovo, VSŽ a.s. KE, Ferotrans a.s. KE, Mestská časť Košice Sever, Steel trans s.r.o. KE.
1996:
Shell Éco Marathon 1996
12. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Ricard, vozidlo B&S II, č. vozidla 97, dosiahnutý výkon 317,1 km/l paliva,62 miesto zo 138 vozidiel z 11 krajín sveta.
Technické údaje vozidla : rozchod kolies 600 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 50 kg, použitý motor Babetta 50 cm3 upravený rozvod pre minimálnu spotrebu.
Realizačný kolektív: J.Pintér, D.Zukal, P.Hura, Š.Černák, S.Mikloš, R.Kudláč, A.Krištovčík, K. Zukalová, R.Kisty.
Materiálnu pomoc poskytli : Fotospectrum spol.s.r.o. KE, Rovago s.r.o. KE, Cyklosun s.r.o. Spišská N.Ves, Stihl s.r.o. KE.
Sponzori: Stylex s.r.o. KE, VSŽ a.s. KE, Istobanka a.s. KE, Mestská časť Košice Sever, Stoklad s.r.o. Zvolen, Hutný projekt KE, Priemyselná banka KE, Slovmont s.r.o. KE.
Výstava Strojexpo Košice
1995:
Shell Éco Marathon 1995
11. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Ricard, vozidlo B&S 1, č. vozidla 55, dosiahnutý výkon 235 km/l paliva,71 miesto zo 118 vozidiel.
Realizačný kolektív: M.Šanta, S.Iľov, J.Štrama, J.Pinter, J.Hanuščín, J.Župčan, P.Kolodi,
Sponzori: Bicykle-Duplinský,KE, Cyklo-Sun Spišská N. Ves, Rasax KE, Kodak KE, Shell Slovakia s.r.o. BA, Ferro Trans a.s. KE, Tivolli s.r.o. KE, SLOVMONT s.r.o. KE, BIO-BMG s.r.o. Spišský Hrušov, Istrobanka KE, Hutny projekt a.s. KE, Euro-Šarm s.r.o. Martin, SjF TU KE.
Návšteva ministerky školstva v expozícii TU Košice na výstaveNovtech v Žiline
1994:
Shell Éco Marathon 1994
10. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Ricard, vozidlo B&S 1, č. vozidla 94, dosiahnutý výkon 137 km/l paliva,73 miesto zo 106 vozidiel.
Technické údaje vozidla : rozchod kolies 840 mm, rázvor vozidla 1620 mm, výška vozidla 920 mm, svetlá výška 70 mm, hmotnosť 57 kg, použitý motor Babetta 50 cm3 upravený rozvod pre minimálnu spotrebu.
Realizačný kolektív: Ľ.Čarný, S.Iľov, M.Šanta, M.Páleník, J.Pintér, M.Bugár.,
Sponzori: CASSOVIAINVEST a.s.KE, IMOBILISER B.Bystrica, RUSING KE, Priemyselná banka KE, HAJDUCEK s.r.o. KE, BIXICO s.r.o. KE, Hutný projekt a.s. KE, METAL s.r.o. KE, TIVOLLI s.r.o. KE, SLOVMONT s.r.o. KE, DATALINK s.r.o. KE, BABETTA a.s. Kollárovo, Bicykle KE, SIBART KE, CAM Budimír, SjF TU KE.
Team z TU – Košice na okruhu