
Každoročne organizujeme medzinárodnú vedeckú konferenciu:
Aktuálne otázky bezpečnosti práce.
Viac informácií...


Náš tím zložený s pedagógov a študentov sa opakovane zúčastnil na podujatí Shell-Eco Marathon.
Viac informácií...


Shell-Eco Marathon
Shel-Éco Marathon sú medzinárodné preteky vozidiel s minimálnou spotrebou paliva. Každoročne ich usporadúva od roku 1985 firma Shell v mesiaci máj - jún. Súťaž Shell Eco-Marathon nie je samoúčelná – v Európe sa vyhlasuje už vyše 20 rokov a slúži na to, aby inšpirovala novú generáciu konštruktérov a inžinierov na stredných a vysokých školách k tvorbe nových konštrukcíí vozidiel, používaniu nových technológií a materiálov. Práve oni budú v budúcnosti zodpovední za vývoj trvale udržateľných a efektívnych riešení dopravy. Už po druhý krát sa preto Európska komisia rozhodla prostredníctvom európskeho komisára pre energiu oceniť Shell Eco-Marathon ako výnimočnú aktivitu v oblasti mobility a podpory technických inovácií.
Pretekov sa môžu zúčastniť všetci ktorí majú radi motoristické preteky od malých detí až po ľudí v dôchodkovom veku. To znamená že súťažiacimi sú študenti odborných a stredných škôl, vysokých škôl, univerzít a nezávislí pretekári.
Úlohou pretekov je podporiť konštrukčnú zručnosť účastníkov, zvýšiť záujem o techniku, zavádzať nové technológie a materiály v oblasti konštrukcie vozidiel, motorov, použitých technológií a v neposlednej miere prehĺbiť celkové vedomosti o technike i jazykové znalosti účastníkov.
....Pretekov sa môžu zúčastniť všetci ktorí majú radi motoristické preteky od malých detí až po ľudí v dôchodkovom veku. To znamená že súťažiacimi sú študenti odborných a stredných škôl, vysokých škôl, univerzít a nezávislí pretekári.
....Pre pohon vozidiel sa používajú tepelné spaľovacie motory na benzín, naftu alebo plynďalej sa využíva solárna energia, vodík a metanol. Palivo pre preteky dodáva firma Shell. Súťažné vozidlá sú zvyčajne trojkolky, rôznej konštrukcie a tvaru. Ich pilotmi môžu byť účastníci pretekov od 13 rokov s minimálnou hmotnosťou 45 kg.
Informácie o pretekoch
....Samozrejme každé preteky majú svoje pravidlá, ktoré sa musia rešpektovať a sú prísne kontrolované. Na preteky sa môže prihlásiť, resp. dostať o nich potrebné informácie, každý záujemca na adrese :
Internet: www.shell.com/ecomarathon
Podmienky súťaže
....Podmienky súťaže hovoria, že kolektív, jednotlivec a vozidlo musí spĺňať nasledovné základné požiadavky, čo je vyznačené na vozidle patričnou nálepkou :
Ďalšie podmienky súťaže
....Preteky sa konajú na skrátenom okruhu, ktorého dĺžka je 3636m. Súťažný pokus začína doplnením paliva do špeciálnej kalibrovanej nádoby. Potom okruh absolvujú vozidlá 7-8 krát, čo zodpovedá vzdialenosti 25,272 km v časovom limite 50 minút 34 sekúnd. Vozidlo musí mať na okruhu priemernú rýchlosť 30 km/h. Po prejdení uvedenej vzdialenosti sa doplní palivo a určí sa spotreba v mililitroch. Potom sa prepočíta prejdená vzdialenosť na 1 liter paliva alebo spotreba na 100 km.
.... V pretekoch je možné absolvovať 4 pokusy. Do hodnotenia sa započítava najlepší výsledok. Počas pretekov sa môžu motory vypínať.
.... Výsledky súťaže sa vyhlasujú pre celkového víťaza, pre jednotlivé triedy podľa použitého paliva. Súčasne sa udeľujú aj ceny podľa kategórií škôl a ceny ako napr.: za komunikáciu, za design vozidla, cena za technickú inováciu, za bezpečnosť vozidla a pod.
Technická kontrola
....Technická kontrola sa vykonáva pred vstupom na okruh povinne pre všetky vozidlá v presne určenom časovom intervale minimálne deň pred pretekmi. Na nej sa kontroluje funkčnosť bŕzd na naklonenej rovine, klaksón, päťbodové bezpečnostné pásy, výhľad z vozidla, hasiaci prístroj, bezpečnostné oblúky, oddelenie motorovej časti, prilba a pod. Po úspešnom absolvovaní vozidlo dostane modrú nálepku, ktorá umožňuje vozidlu vstup na okruh. Vodiči musia byť informovaní o pohybe na trati, predbiehaní, musia poznať signalizačné zástavky a pod. Súčasne vodiči dostanú označenie na ruku - pásku, ktorá potvrdzuje preskúšanie vodičov a oprávňuje ich viesť vozidlo. Nakoniec je vozidlo vybavené časovou bójou, ktorá umožňuje sledovanie času jazdy a ich počet na dispečingu pretekov, ktorý obmedzuje počet vozidiel na trati z pohľadu bezpečnosti. Konečná fáza je doplnenie paliva a odváženie vodičov. Minimálna hmotnosť vodiča je 45 kg, ak je menej rozhodcovia doplnia vozidlo závažiami čo sa zapíše do listiny štartov. sa vykonáva pred vstupom na okruh povinne pre všetky vozidlá v presne určenom časovom intervale minimálne deň pred pretekmi.
Súťažný pretek
....Súťažný pretek sa začína doplnením paliva do špeciálnej kalibrovanej, pretlakovej nádoby technickou kontrolou. Každý deň súťaže sa musia absolvovať dve súťažné kolá. Samotná jazda je pod stálou kontrolou rozhodcov, ktorí sú rozmiestnený po celom súťažnom okruhu a v prípade poruchy, alebo zastavenia vozidla, okamžite ostatných pretekárov upozorňujú mávaním žltou vlajkou o prekážke. V prípade vážnej poruchy vozidla, je toto vozidlo naložené na odťahovacie vozidlo – na trati ich krúži neustále niekoľko, a je dopravené do priestoru zhromaždiska pri štarte. Pri predbiehaní je nutné použiť klaksón – jeho nepoužitie sa trestá diskvalifikáciou príslušného pokusu.
Sprievodné akcie
....Celé podujatie trvá zvyčajne 3 - 4 dni, z ktorých prvé dva dni sú tréningové, resp. sa konajú technické kontroly a posledné dva dni sú vlastné preteky. Celé podujatie je doprevádzané aj sprievodnými akciami ako je napr. ukážka akrobatického vystúpenia na motocykloch, lezenie na umelú skalu, výcvik vodičov na motorkách, kultúrne podujatia, ako aj návšteva popredných významných osobností ako generálny riaditeľ Shell France, významní automobiloví pretekári formule 1, diskotéka a pod.. Organizátori zabezpečujú predaj reklamných výrobkov a prezentáciu sponzorských firiem Michelin, BOSCH, Hertz, AUTOSUR, Butagaz, Gepel a pod..
Účasť TUKE na Shell-Éco Marathon
...V roku 1993 vznikla na Katedre dopravy a manipulačnej techniky SjF TU myšlienka skonštruovať vozidlo na minimálnu spotrebu paliva. Autorom myšlienky bol Slovenský stážista vo firme Shell L.Kertész na základe oslovenia riaditeľom pretekov F. Nikoleta. Prvá realizácia tejto myšlienky bola v diplomovej práci J.Bušaniča. Keďže realizácia pôvodného zámeru sa neuskutočnila pre nedostatok vhodného motora, ktorý je základom vozidla súťažei. Úvahy o súťaži pokračovali a do konečnej formy vozidlo dopracoval vo svojej diplomovej práci Ľ.Čarný.
...Vo februári 1994 myšlienka zhotoviť vozidlo nadobudla konkrétnu podobu. Pod vedením pedagógov Doc.Ing.T.Bugára,CSc a Doc.Ing.A.Slobodu,PhD za pomoci Doc.Ing.K.Kubína,CSc bolo zhotovené vozidlo B&S I. Niekoľkomesačná práca poslucháčov Ľ.Čarného, S.Iľova, M.Šantu, M.Páleníka, J.Pintéra, a M.Bugára v máji 1994 viedla k odskúšaniu vozidla na trati Košice - VSŽ. 10. jubilejný ročník a náš prvý sa konal na okruhu Paul Ricard, kde novými účastníkmi bola Brazília a Slovensko. Na pretekoch sa zúčastnilo 105 súťažných kolektívov zo 7 krajín a naše vozidlo sa umiestnilo na 73 mieste.
Vozidlo B&S 1
...Vo vývoji vozidla a úprave motora na vozidle B&S 1 sa pokračovalo. Po skúsenostiach zo súťaží sme navrhli a postavili nové vozidlo s označením B&S 2, v ktorom sme použili motor z Babetty.
Vozidlo B&S 2
...Toto vozidlo malo ako jediné medzi súťažiacimi vozidlami vyklápací kryt prednej časti karosérie a otočnú snímateľnú časť motorového krytu, čo umožňovalo jednoduchú manipuláciu s vozidlom jednou osobou v prípade poruchy a pod. Ostatné vozidlá mali hornú časť karosérie odnímateľnú v celku, čo si vyžadovalo pri jej montáži a demontáži dvoch pomocníkov. Vo vozidle B&S 2 sme v ďalších rokoch vymenili aj motory, vyvinuté a vyrobené v podmienkach KDaMT za výdatnej pomoci vývojových dielní a dielne KMaR, ako aj našich spolupracovníkov z HF Ing. Ľ.Rabatina a ďalších.
... Následne po dobrých skúsenostiach s motorom vlastnej výroby, bolo v roku 1999 vyrobené vozidlo s novým designom a novým motorom pod označením B&S 3.
Vozidlo B&S 3
...Na obrázku dole je verzia vozidla B&S 3 po rekonštrukcii prednej časti, ktorá sa od pôvodného prevedenia líši predovšetkým zmenou tvaru karosérie.
Upravená verzia vozidla B&S 3
Parametre motora
Vŕtanie 34 mm,
Zdvih 28 mm,
Objem 25,4 cm3,
Výkon 0,62 kW,
Pracovné otáčky 2 500 – 8 000 min-1,
Rozvod DOHC,
Prevádzková teplota 140 °C,
Počet ventilov 3 ks – 2 sacie, 1 výfukový,
Vstrekovanie paliva áno.
Parametre vozidla
Rozchod 520 mm,
Rázvor 1 650 mm,
Šírka vozidla 680 mm,
Svetlá výška 50 mm,
Výška vozidla 680 mm,
Dĺžka vozidla 2 700 mm,
Pohotovostná hmotnosť 46 kg,
Pneumatiky Michelin 175x20.
...Posledné ročníky pretekov od roku 2000 sa konali na okruhu Paul Armagnac v mestečku Nogaro na juhu Francúzka, vzdialeného asi 80 km od pútnického mesta Lourdy. Na tomto okruhu sa konali preteky do roku 2008.
Vo vozidle bol upravený brzdový systém na hydraulický, štvorbodové bezpečnostné pásy boli vymenené za päťbodové, upravené bolo riadenie a ovládanie motora z volantu, bolo nainštalované nové elektronické riadenie vstrekovania paliva a kontroly motora. V roku 2009 sa preteky konali v Nemecku na okruhu EuroSpeedway v Lausitzi neďaleko Drážďan, ktoré boli poslednými pre vozidlo B&S 3. Kolektív z SjF TU v Košiciach v spolupráci s TU VŠB FEI v Ostrave pripravuje nové vozidlo, ktoré bude využívať ako zdroj energie vodík.
Posledná úprava vozidla B&S 3
|
2015:
Rotterdam 2015 - 30 výročie pretekov Shell Eco maratónu
Jubilejný 30 ročník medzinárodných pretekov Shell Eco-marathon sa konal v dňoch 22 – 24. 5.2015 v holandskom meste Rotterdam na okruhu AHOY. Preteky sú určené na dosiahnutie minimálnej spotreby paliva, ale aj na prezentáciu vlastných konštrukcii vozidiel, použitých materiálov, technológii, elektroniky, dizajnu, prehĺbenie vedomosti o motoristickej technike ako aj zlepšenie jazykových znalosti účastníkov. Po niekoľkoročnej prestávke sa na pretekoch zúčastnil aj tím študentov a pedagógov zo Strojníckej fakulty (SjF) Technickej univerzity v Košiciach. Prvýkrát sa náš tím zúčastnil pretekov v roku 10. výročia, čiže aj náš tím oslávil 20. výročie pôsobenia na medzinárodných pretekoch Shell Eco marathon. Tím zo SjF si v priebehu 3 závodných dní skúsili zmerať sily s ostatnými tímami. Potvrdených bolo viac ako 200 súťažných tímov z celého sveta. Za tridsať rokov súťaže najlepšie tímy dokázali znížiť spotrebu paliva približne na jednu štvrtinu. Kým v roku 1985 by víťazné vozidlo prešlo na jeden liter paliva zhruba 680 km, dnešný francúzsky víťazný tím, Microjoule-La Joliverie prešiel 2552 km.
Jednotlivé tímy boli rozdelené v rámci kategórie na prototypy a urban concept. Ďalej sa delili na pod-kategórie podľa používaného paliva, ktorými mohli byť: benzín, nafta, CNG, elektrická energia, etanol a vodík.
Súťažný okruh v Rotterdame meria približne 1 600 metrov. Túto vzdialenosť musia súťažiace vozidlá v priebehu preteku absolvovať 10 krát – čo je jeden štart, priemernou rýchlosťou 25 km/hod. Čas na okruhu je limitovaný a zachytáva ho časová bója, ktorá je umiestnená v každom vozidle a je rovný 39 minút. Po prejdení uvedenej vzdialenosti sa doplní palivo do kalibrovanej – certifikovanej nádoby, odčíta sa jeho spotreba, vyhodnotí a môže sa v pretekoch pokračovať ďalším pokusom. V priebehu 3 dní môžu absolvovať súťažné vozidlá túto trať 4 krát. Najlepší výsledok je započítaný do celkového hodnotenia. Počas preteku sa môžu motory vypínať. Pred vstupom na súťažný okruh každé vozidlo musí prejsť technickou kontrolou. Kontroluje sa všetko – brzdy výhľad z vozidla, hasiaci prístroj, päťbodové bezpečnostné pásy, bezpečnostné oblúky, klaksón a podobne. Splnenie podmienok sa označí na vozidle nálepkou – tohoročné kontroly boli zvlášť prísne, dá sa povedať, že najprísnejšie počas nášho pôsobenia v priebehu 20 rokov. Každý tím musel počas pretekov každodenne absolvovať inštruktáž o bezpečnosti na trati, skúšobnom okruhu a v boxe, čo sa potvrdzovalo nálepkou na vozidle. Viesť vozidlá mohli len piloti, ktorí boli na školeniach a boli označení páskou na ruke. Minimálna hmotnosť pilota bola 50 kg.
Vozidlo B&S 3 z SjF TU v Košiciach súťažilo v kategórii prototypov na benzínový pohon. Tím z TU bol organizačne zložený z účastníkov, ktorí boli zo Strojníckej fakulty, z Fakulty elektrotechniky a informatiky a z SPŠ strojníckej v Košiciach. Nášmu tímu sa podarilo v priebehu skúšobných jázd „vychytať“ všetky muchy a tak úspešne absolvovať všetky 4 súťažné jazdy, čo v mnohých prípadoch nezvládli ani popredné vozidlá. Zo 4 jázd bol započítaný najlepší výsledok, v našom prípade 355 kilometrov na liter paliva. Tento výsledok znamenal 25 miesto v kategórii z 38 vozidiel, ktoré preteky dokončili. Celkovo bolo v našej kategórii prihlásených 56 vozidiel. Vodičom vozidla B&S 3 bol Peter Kentoš, ktorý absolvoval časový limit pre jeden započítateľný pokus s presnosťou 15 sekúnd do ukončenia limitu. Ostatní členovia realizačného tímu, ktorí pripravovali a kontrolovali vozidlo na jazdu boli: Ing. B. Konečný ako vedúci kolektívu, Doc. Ing. T. Bugár, CSc., prof. Ing. A. Sloboda, PhD., Ing. J. Petroci, Ing. M. Biroš, O. Kička a T. Sčerbák.
Tohoročné preteky komplikovalo náročné počasie, ktoré sa veľmi rýchlo menilo. Jednalo sa o nízke teploty – ráno bolo 4 – 6 stupňov a silný vietor. Skoro každý deň pršalo a to niekoľkokrát denné. Ešte, že v sobotu a nedeľu bolo pekné, ale chladné počasie. Takisto trať vykazovala pomerne nekvalitný povrch, ktorý predstavoval o problém naviac pre zúčastnené tímy. Trať mala niekoľko pravouhlých zákrut do ktorých sa mohlo vchádzať maximálne vo dvojici súťažných vozidiel. Takže často vznikal problém ak šli štyri, resp. päť vozidiel vedľa, za sebou kto prvý prejde zákrutou. Toto sa stalo osudné aj nášmu vozidlu, keď doňho zozadu narazilo ďalšie vozidlo. Našťastie si to odniesla len odretá karoséria a vystrašený náš vodič, ktorý s tým nepočítal. Celý tím však zo seba vydal maximum a podarilo sa mu prekonať aj niekoľko porúch ešte počas testovania. Naše vozidlo na jazdy vyšlo vždy plne pripravené, a úplne spoľahlivo zajazdilo všetky súťažné pokusy. Cieľom tohtoročnej účasti bolo mimo dosiahnutia čo najlepšieho umiestnenia aj formovanie realizačného tímu, ktorý by rok čo rok dokázal reprezentovať SjF TUKE. Súčasne by aj naďalej pokračoval v inováciách, či stavbe nových vozidiel na súťaž Shell Eco marathon pre nasledovné ročníky pretekov, keďže tí, ktorí to pred 20 rokmi začali - Doc. Ing. T. Bugár, CSc a prof. Ing. A. Sloboda, PhD., sa svojou účasťou lúčia s pretekmi.
V kľaku P. Kentoš, zľava O. Kička, Ing. M. Biroš, Doc. Ing. T. Bugár, CSc.,
prof. Ing. A. Sloboda, PhD., Ing. B. Konečný, Ing. J. Petroci, T. Sčerbák
2009:
Shell Éco Marathon 2009
25. ročník pretekov Marathon Shell, okruh - rýchlodráha EuroSpeedway Lausitz v Nemecku, vozidlo B&S 3, č. vozidla 109, vozidlo pre poruchu súťaž neabsolvovalo, zúčastnených 25 krajín sveta.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 520 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 46 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý trojventilový rozvod DOHC. Výkon 0,62 kW,Objem 25cm3, vŕtanie 34 mm, zdvih 28 mm.
Team SjF TU: A. Sloboda, V. Kuhejdová, A. Tompoš, P.Baran, L.Fedorík, P. Kentoš
Pilot : P. Kentoš
Sponzori: Ralvex s.r.o Košice, Uvex Safety, k.s. Prešov
Rýchlodráha EuroSpeedway Lausitz-areál Technická kontrola
Čakanie na technickú kontrolu Kontrola palivového systému, bŕzd, bezpečnostných prvkov ...
Vozidlo BaS 3
Príprava na testovacie jazdu
Prípravy na súťažný štart
Ostrý štart BaS 3 Čakanie na príchod vozidla do cieľa
Konečne doma – návšteva skanzenu Vlkolínec
2008:
Shell Éco Marathon 2008
24. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Armagnac v Nogare, vozidlo B&S 3, č. vozidla 114, dosiahnutý výkon 529 km/l paliva, 57 miesto zo 206 vozidiel z 24 krajín sveta.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 520 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 46 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý trojventilový rozvod DOHC. Výkon 0,62 kW,Objem 25cm3, vŕtanie 34 mm, zdvih 28 mm.
Team SjF TU: A. Sloboda, V. Kuhejdová, K. Musil, A. Tompoš, P. Kentoš, A. Nagyová
Pilot : P. Kentoš, A. Nagyová
Sponzori: Ralvex s.r.o Košice, Uvex Safety, k.s. Prešov
2007:
Shell Éco Marathon 2007
23. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Armagnac v Nogare, vozidlo B&S 3, č. vozidla 181, dosiahnutý výkon 545 km/l paliva, 58 miesto zo 162 vozidiel z 22 krajín sveta.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 520 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 46 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý trojventilový rozvod DOHC. Výkon 0,62 kW,Objem 25cm3, vŕtanie 34 mm, zdvih 28 mm.
Pilot: J. Juríková, P. Peťová
Team SjF TU: A. Sloboda, T.Bugár, V. Kuhejdová, Z. Peťová, J. Juríková
Sponzori: Ralvex s.r.o Košice, Pal&Pal s r.o. Košice, Plynmont-Komp s.r.o. Strážske
Účasť na pretekoch bola pod záštitou rektora TU v Košiciach Prof.Ing.J.Sinaya, DrSC a dekana SjF TU Prof. Ing.M.Badidu, PhD.
Novopostavený komplex budov pre preteky
Priestor príchodu vozidiel Príjazdová cesta k areálu
Kolektív KBaKP SjF TUKE - zľava: V.Kuhejdová, Z. Peťová, A. Sloboda, J. Juríková, T. Bugár
Havária súperov
Po pretekoch
Vodička vozidla: Ing. Jana Juríková Vodička vozidla: Ing. Zuzana Peťová
2006:
Shell Éco Marathon 2006
22. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Armagnac v Nogare, vozidlo B&S 3, č. vozidla 239, dosiahnutý výkon 783.1 km/l paliva,47 miesto zo 263 vozidiel z 21 krajín sveta.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 520 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 46 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý trojventilový rozvod DOHC. Výkon 0,62 kW,Objem 25cm3, vŕtanie 34 mm, zdvih 28 mm.
Pilot : P. Kentoš, J.Juríková
Team SjF TU: A. Sloboda, T.Bugár, V. Kuhejdová, J. Juríková, P. Kentoš
Sponzori: Ralvex s.r.o Košice, Pal&Pal s r.o. Košice.
Kolektív SjF, zľava: Juríkova, Bugár, Kuhejdová, Kentoš Kolektív SjF, zľava: Juríkova, Bugár, Kuhejdová, Sloboda
2004:
Shell Éco Marathon 2004
20. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Armagnac v Nogare, vozidlo B&S 3, č. vozidla 262, dosiahnutý výkon 701 km/l paliva,58 miesto zo 175 vozidiel z 12 krajín sveta.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 520 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 46 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý trojventilový rozvod DOHC. Objem 25cm3, vŕtanie 34 mm, zdvih 28 mm.
Team SjF TU: A. Sloboda, T.Bugár, P. Kentoš, P: Čopík, J. Suľovský
Účasť na pretekoch bola pod záštitou rektora TU v Košiciach Prof.Ing.J.Sinaya, DrSC a dekana SjF TU Prof. Ing.M.Badidu, PhD.
Vozidlo bolo rekonštruované v spolupráci so SOU Strojárskym A. Stodolu v Košiciach za účinnej podpory zamestnancov TU z Elektrotechnickej fakulty - Ing. J Gamca, PhD, Ing. E. Matúša a Hutníckej fakulty - Ing. Ľ. Rabatina.
Team z TU – Košice na okruh Paul Armagnac, zľava: P.Čopík, J. Suľovský, P. Kentoš, A. Sloboda, T. Bugár
2003:
Shell Éco Marathon 2003
19. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Armagnac v Nogare, vozidlo B&S 3, č. vozidla 247, dosiahnutý výkon 620,9 km/l paliva,55 miesto zo 175 vozidiel z 12 krajín sveta.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 520 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 46 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý štvorventil rozvod DOHC.
Team SjF TU: A. Sloboda, T.Bugár, P. Kentoš
Účasť na pretekoch bola pod záštitou rektora TU v Košiciach Prof.Ing.J.SINAYA, DrSC a dekana SjF TU Prof. Ing.M.Badidu, PhD.
Sponzori: Ralvex s.r.o. KE, Webasto KE, Montin KE.
Team z TU – Košice, zľava: A. Sloboda, T. Bugár, P. Kentoš
Víťaz pretekov z univerzity LPTI st.Joseph la Jollverie 3103,91 km/l
2001:
Shell Éco Marathon 2001
17. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Armagnac v Nogare, vozidlo B&S 3, č. vozidla 143, dosiahnutý výkon 787,1 km/l paliva,58 miesto zo 148 vozidiel z 13 krajín sveta.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 520 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 46 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý štvorventil rozvod DOHC.
Team SjF TU: A. Sloboda, T.Bugár, J.Laboš, P. Kentoš
Realizačný kolektív: J.H.Novanský, J.Laboš, S.Franko, S.Novák
Sponzori: PAHIMO Koprivnica, PKB s.r.o. KE, SjF TU KE.
1999:
Shell Éco Marathon 1999
15. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Armagnac v Nogare, vozidlo B&S 3, č. vozidla 143, dosiahnutý výkon 467,1 km/l paliva,58 miesto zo 138 vozidiel z 14 krajín sveta.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 520 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 46 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý štvorventil rozvod DOHC.
Realizačný kolektív: J.H.Novanský, J.Laboš, S.Franko, S.Novák
Materiálna pomoc : STÉNIA KE, SKIP s.r.o. KE, ŠTYL Ivanov Vranov N.Topľou, SOU A.STODOLU KE.
Sponzori: IZOLA KE, MAGNOL KE, PAHIMO Koprivnica, , Mestská časť Košice – staré mesto, SjF TU KE, Agrobanka KE.
1998:
Shell Éco Marathon 1998
14. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Ricard, vozidlo B&S 3, č. vozidla 148, dosiahnutý výkon 617,1 km/l paliva,164 vozidiel z 14 krajín sveta.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 520 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 46 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý štvorventil rozvod DOHC.
Realizačný kolektív: J.H.Novanský, J.Laboš, P.Múdry, D.Kurty
Sponzori: Ferost a.s. KE, STYLEX SERVIS s.r.o. KE, PAHIMO Koprivnica, Elektrovod Bratislava, KOMUNÁL Giraltovce, Magistrát mesta Košice, SjF TU KE.
1997:
Shell Éco Marathon 1997
13. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Ricard, vozidlo B&S II, č. vozidla 72, dosiahnutý výkon 450,2 km/l paliva,139 vozidiel z 11 krajín sveta.
V tomto ročníku sa oficiálne výsledky pretekov neuvádzajú, nakoľko preteky pre nepriazeň počasia boli prvýkrát v histórii pretekov zrušené.
Technické údaje vozidla: rozchod kolies 600 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 50 kg, použitý motor vlastnej výroby, stojatý štvorventil rozvod DOHC.
Realizačný kolektív: P.Hura, P.Múdry, Š.Černák, D.Zukal. J.Pintér
Sponzori: Filagro, spol s.r.o. Fiľakovo, VSŽ a.s. KE, Ferotrans a.s. KE, Mestská časť Košice Sever, Steel trans s.r.o. KE.
1996:
Shell Éco Marathon 1996
12. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Ricard, vozidlo B&S II, č. vozidla 97, dosiahnutý výkon 317,1 km/l paliva,62 miesto zo 138 vozidiel z 11 krajín sveta.
Technické údaje vozidla : rozchod kolies 600 mm, rázvor vozidla 1650 mm, výška vozidla 680 mm, svetlá výška 50 mm, hmotnosť 50 kg, použitý motor Babetta 50 cm3 upravený rozvod pre minimálnu spotrebu.
Realizačný kolektív: J.Pintér, D.Zukal, P.Hura, Š.Černák, S.Mikloš, R.Kudláč, A.Krištovčík, K. Zukalová, R.Kisty.
Materiálnu pomoc poskytli : Fotospectrum spol.s.r.o. KE, Rovago s.r.o. KE, Cyklosun s.r.o. Spišská N.Ves, Stihl s.r.o. KE.
Sponzori: Stylex s.r.o. KE, VSŽ a.s. KE, Istobanka a.s. KE, Mestská časť Košice Sever, Stoklad s.r.o. Zvolen, Hutný projekt KE, Priemyselná banka KE, Slovmont s.r.o. KE.
Výstava Strojexpo Košice
1995:
Shell Éco Marathon 1995
11. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Ricard, vozidlo B&S 1, č. vozidla 55, dosiahnutý výkon 235 km/l paliva,71 miesto zo 118 vozidiel.
Realizačný kolektív: M.Šanta, S.Iľov, J.Štrama, J.Pinter, J.Hanuščín, J.Župčan, P.Kolodi,
Sponzori: Bicykle-Duplinský,KE, Cyklo-Sun Spišská N. Ves, Rasax KE, Kodak KE, Shell Slovakia s.r.o. BA, Ferro Trans a.s. KE, Tivolli s.r.o. KE, SLOVMONT s.r.o. KE, BIO-BMG s.r.o. Spišský Hrušov, Istrobanka KE, Hutny projekt a.s. KE, Euro-Šarm s.r.o. Martin, SjF TU KE.
Návšteva ministerky školstva v expozícii TU Košice na výstaveNovtech v Žiline
1994:
Shell Éco Marathon 1994
10. ročník pretekov Marathon Shell, okruh Paul Ricard, vozidlo B&S 1, č. vozidla 94, dosiahnutý výkon 137 km/l paliva,73 miesto zo 106 vozidiel.
Technické údaje vozidla : rozchod kolies 840 mm, rázvor vozidla 1620 mm, výška vozidla 920 mm, svetlá výška 70 mm, hmotnosť 57 kg, použitý motor Babetta 50 cm3 upravený rozvod pre minimálnu spotrebu.
Realizačný kolektív: Ľ.Čarný, S.Iľov, M.Šanta, M.Páleník, J.Pintér, M.Bugár.,
Sponzori: CASSOVIAINVEST a.s.KE, IMOBILISER B.Bystrica, RUSING KE, Priemyselná banka KE, HAJDUCEK s.r.o. KE, BIXICO s.r.o. KE, Hutný projekt a.s. KE, METAL s.r.o. KE, TIVOLLI s.r.o. KE, SLOVMONT s.r.o. KE, DATALINK s.r.o. KE, BABETTA a.s. Kollárovo, Bicykle KE, SIBART KE, CAM Budimír, SjF TU KE.
Team z TU – Košice na okruhu
Participácia KKBaE na Ulysseus Research Summite
V októbri 2023 sa dvaja členovia katedry KKBaE zúčastnili na medzinárodnej konferencii „Towards Innovations in Ageing and Well-Being (TINAW)“. Pozvané odborné prednášky boli účelovo vyberané tak, aby spojili výskumníkov, predstavili ich vedecký záber pre pracovné stretnutie HORIZON projekt „LIWE 2.0“.
Zhrnutie z aktivity nájdete tu.
Kontakt
TECHNICKÁ UNIVERZITA V KOŠICIACH
Strojnícka fakulta
Ústav špeciálnych inžinierskych procesológií
KATEDRA KVALITY, BEZPEČNOSTI A ENVIRONMENTU
Letná 1/9, 042 00, Košice-Sever
tel: +42155/602 2290
e-mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.