design by Ing.Michal Gorzás .V
roku 1993 vznikla na Katedre dopravy a manipulačnej techniky SjF
TU myšlienka skonštruovať vozidlo na minimálnu spotrebu paliva. Autorom
myšlienky bol Slovenský stážista vo firme Shell L.Kertész na základe
oslovenia riaditeľom pretekov F. Nikoleta. Prvá realizácia tejto myšlienky
bola v diplomovej práci J.Bušaniča. Keďže realizácia pôvodného zámeru
sa neuskutočnila pre nedostatok vhodného motora, ktorý je základom vozidla
súťažei.
Úvahy o súťaži pokračovali a do konečnej formy vozidlo dopracoval vo
svojej diplomovej práci Ľ.Čarný. Vozidlo B&S 1 ...Vo vývoji vozidla a úprave motora na vozidle B&S 1 sa pokračovalo. Po skúsenostiach zo súťaží sme navrhli a postavili nové vozidlo s označením B&S 2, v ktorom sme použili motor z Babetty. Vozidlo B&S 2 ...Toto
vozidlo malo ako jediné medzi súťažiacimi vozidlami vyklápací kryt prednej
časti karosérie a otočnú snímateľnú časť motorového krytu, čo umožňovalo
jednoduchú manipuláciu s vozidlom jednou osobou v prípade poruchy a
pod. Ostatné vozidlá mali hornú časť karosérie odnímateľnú v celku,
čo si vyžadovalo pri jej montáži a demontáži dvoch pomocníkov. Vo
vozidle B&S 2 sme v ďalších rokoch vymenili aj motory, vyvinuté a vyrobené
v podmienkach KDaMT za výdatnej pomoci vývojových dielní a dielne KMaR,
ako aj našich spolupracovníkov z HF Ing. Ľ.Rabatina a ďalších. Vozidlo B&S 3 ...Na obrázku dole je verzia vozidla B&S 3 po rekonštrukcii prednej časti, ktorá sa od pôvodného prevedenia líši predovšetkým zmenou tvaru karosérie. Upravená verzia vozidla B&S 3 Parametre motora Parametre vozidla ...Posledné ročníky pretekov od roku 2000 sa konali na okruhu Paul Armagnac v mestečku Nogaro na juhu Francúzka, vzdialeného asi 80 km od pútnického mesta Lourdy. Na tomto okruhu sa konali preteky do roku 2008. Vo vozidle bol upravený brzdový systém na hydraulický, štvorbodové bezpečnostné pásy boli vymenené za päťbodové, upravené bolo riadenie a ovládanie motora z volantu, bolo nainštalované nové elektronické riadenie vstrekovania paliva a kontroly motora. V roku 2009 sa preteky konali v Nemecku na okruhu EuroSpeedway v Lausitzi neďaleko Drážďan, ktoré boli poslednými pre vozidlo B&S 3. Kolektív z SjF TU v Košiciach v spolupráci s TU VŠB FEI v Ostrave pripravuje nové vozidlo, ktoré bude využívať ako zdroj energie vodík. Posledná úprava vozidla B&S 3
|