Dňa 4.6.2018 sa uskutočnia Štátne skúšky 2017/2018 študijného odboru Mechatronika 2. stupeň.
Dňa 13.6.2018 sa uskutočnia Štátne skúšky 2017/2018 študijného odboru Mechatronika 1. stupeň.- Terminy a miesto konania šťátnych skúšok a zloženie komisii
V letných mesiacoch bola dispozične upravená učebňa mechatroniky B421 (L9-423a). Okrem toho bolo rozšírené vybavenie...
Dňa 19.9.2018 sa uskutočnilo finále celoslovenskej súťaže o najlepšiu diplomovú prácu v oblasti robotiky, organizovanú Národným centrom robotiky. Do finále postúpil aj študent našej katedry Ing. Jozef Kostka. Napriek tomu že nezvíťazil, k postupu do finále gratulujeme.
MONOGRAPHS
Vnorené systémy
I. Virgala, M. Kelemen, Ľ. Miková, T. Lipták
ISBN 978-80-553-3063-1
Počet strán: 200
Rok vydania: 2016
Miniatúrne potrubné stroje
A. Gmiterko, M. Kelemen
ISBN 80-8073-213-2
Počet strán: 130
Rok vydania: 2004
Mechatronika
A. Gmiterko
ISBN 80-8073-157-8
Počet strán: 194
Rok vydania: 2004
UNIVERSITY TEXTBOOKS AND SCRIPTS
Mechatronika sústav
Ľ. Miková, I. Virgala, T. Lipták, M. Sukop, M. Vagaš, P. Šarga, M. Kelemen
ISBN 978-80-553-2912-3
Počet strán: 149
Rok vydania: 2018
Snímače a prevodníky
I. Virgala, Ľ. Miková, M. Sukop, M. Vagaš, T. Lipták, M. Kelemen
ISBN 978-80-553-2879-9
Počet strán: 183
Rok vydania: 2017
Elektromechanické systémy II.
M. Kelemen, T. Lipták, I. Virgala
ISBN 978-80-553-3105-8
Počet strán: 183
Rok vydania: 2016
Elektromechanické systémy I.
A. Gmiterko, M. Kelemen, I. Virgala, E. Prada, T. Lipták
ISBN 978-80-553-1869-1
Počet strán: 188
Rok vydania: 2014
Mikroprocesorová technika I.
I. Virgala, M. Kelemen
ISBN 978-80-553-1669-7
Počet strán: 120
Rok vydania: 2014
Informatika
M. Kelemen, Ľ. Miková, I. Virgala
ISBN 978-80-553-1830-1
Počet strán: 123
Rok vydania: 2014
Meranie v mechatronike
M. Kelemen, M. Puškár, I. Virgala, Ľ. Miková
ISBN 978-80-553-1388-7
Počet strán: 146
Rok vydania: 2013
Riadenie technických sústav I.
A. Gmiterko, Ľ. Miková, P. Šarga, Z. Bobovský
ISBN 978-80-553-1554-6
Počet strán: 171
Rok vydania: 2013
Teória dynamických systémov
A. Gmiterko, P. Šarga, D. Hroncová
ISBN 978-80-553-0603-2
Počet strán: 301
Rok vydania: 2010
Komponenty a moduly mechatronických systémov
M. Kelemen
ISBN 80-8073-212-4
Počet strán: 119
Rok vydania: 2004
Prvý automobil s pneumatickým motorom na Slovensku
V dňoch 10-12.5.2018 sa v Egeri (HU) uskutoční 11. ročník súťaže vozidiel poháňaných stlačeným vzduchom „Pneumobil 2018“. Do súťaže sa majú možnosť prihlásiť študentské tímy z celého sveta. Koncepcia automobilu vychádza z pomerne prísnych pravidiel súťaže International Aventics Pneumobile Competition 2018 (www.pneumobil.hu).
V pravidlách sú definované rozmerové obmedzenia, bezpečnostné predpisy a definované sú aj obmedzenia rozsahu použitých prvkov. Je teda len na šikovnosti a inovatívnosti tímov ako sa popasujú s návrhom konštrukcie a aj samotnou realizáciou. V súťaži sa hodnotí inovatívnosť projektu, maximálny dojazd, maximálna rýchlosť a zrýchlenie vozidla ale aj zručnosť jazdcov súťažného tímu v pretekoch.
Cieľom tejto aktivity je hlavne zapojiť mladých nadšencov do projektov v oblasti vedy a techniky. Zaujímavosťou projektu je aj to, že pneumatické prvky pre súťažné tímy zdarma dodá spoločnosť Aventics, ktorá je hlavným organizátorom tejto súťaže. Spoločnosť Aventics patrí popredným výrobcom pneumatických komponentov určených pre priemyselnú automatizáciu. Riadiaci systém dodala spoločnosť TBH Technik, ktorá je obchodno-technickým zastúpením spoločnosti Aventics na Slovensku a technicky a logisticky priamo podporuje projekt a realizáciu nášho pneumobilu.
Tejto spoločnosti teda patri naše poďakovanie.
Pneumobil TUKESjF je prvý automobil tohto typu vyrobený na Slovensku. Automobil má trojkolesový podvozok s 26” kolesami a je poháňaný pneumatickým trojvalcovým motorom s objemom 1885 cm3 . Ako médium je použitý stlačený vzduch. Emisie z takéhoto automobilu sú prakticky nulové a neznečisťuje vôbec životné prostredie.
Ako zdroj energie je využívaná energia tlaku vzduchu s hodnotou 20MPa v tlakovej nádobe objemom 10l. Pneumatický motor je tvorený z troch hviezdicovo usporiadaných pneumatických valcov, ktoré sú postupné aktivované a pomocou kľukového prevodu, tak dochádza k transformácií lineárneho pohybu týchto piestov na rotačný pohyb výstupného hriadeľa motora. Krútiaci moment motora je potom reťazovou prevodovkou prenášaný na zadné hnacie koleso automobilu. Predné kolesa sú umiestnené na odpružených nápravách.
Monitorovanie prevádzky automobilu a zabezpečenie maximálnej účinnosti pohonu je riešené riadiacou jednotkou PLC IndraControl L10 Bosch Rexroth.
Dĺžka automobilu je 2390 mm a šírka je 1480 mm, maximálna výška je 1113 mm. Hmotnosť celého automobilu je približne 150 kg. Svetlá výška podvozku je 88 mm a je možné ju nastavovať. Rám automobilu je tvorený zváranou oceľovou konštrukciou navrhnutou tak, aby spĺňala príslušné bezpečnostne predpisy, aby vodičovi zabezpečila maximálnu ochranu v prípade nehody. Pri návrhu konštrukcie bol simulovaný aj čelný náraz automobilu a jeho prevrátenie. Automobil je vybavený štvorbodovými bezpečnostnými pásmi a bezpečnostnými pneumatickými prvkami. Tlaková nádoba je umiestnená na bočnej strane automobilu tak, aby bola v prípade nehody chránená bezpečnostným rámom. Automobil je vybavený kotúčovými brzdami všetkých kolies a brzdový systém sa skladá z dvoch samostatných okruhov, z predného a zadného. Používajú sa dva brzdové valce, kde každý je pre jeden brzdový okruh. Zadný brzdový okruh obsahuje ručnú brzdu.
Dňa 4.6.2018 sa uskutočnia Štátne skúšky 2017/2018 študijného odboru Mechatronika 2. stupeň.
Dňa 13.6.2018 sa uskutočnia Štátne skúšky 2017/2018 študijného odboru Mechatronika 1. stupeň.- Terminy a miesto konania šťátnych skúšok a zloženie komisii
Dňa 10-12.5.2018 sa naši študenti Mechatronici sa ako prví slovenský tím zučastnili súťaže vozidiel Pneumobil v Egeri (Maďarsko).
V kategórii Acceleration Race získali 21 miesto s maximálnou dosiahnutou rýchlosťou 30,6km/h.
V kategórií Arcade race získali 16. miesto.
V kategórií Long distance získali 15. miesto s dojazdom 3075m.