Pojem inovácia podľa dokumentu Európskej únie „Green Paper on Innovation“ je chápaná ako synonymum úspešnej produkcie, asimilácie a používania novosti v ekonomickej a sociálnej sfére. Inovácie všeobecne ponúkajú nové riešenia problémov vyvolaných zmenami v podnikateľskom prostredí, v požiadavkách zákazníkov, v technologickom rozvoji, v globalizácií a ďalších aktivitách súčasnej doby. Inovácie vo svojej podstate vyjadrujú prekračované obnovy systémov v kruhu. Inovované výrobky, technológie a organizácia výroby nie sú len náhradou starých systémov za nové, ale prinášajú novú kvalitatívnu roveň. Inovácie sú zhmotnením aplikácie nových znalostí. Inovácie sú nevyhnutnou zložkou stratégie podnikania. Ak kvalita produkcie zabezpečuje spokojnosť zákazníkov a produktivita zisk pre podnik, potom inovácie zabezpečujú podniku schopnosť zvládnuť zmeny podnikateľského prostredia a možnosť prežiť v globálnom konkurenčnom prostredí. Úlohou inovácií je tvoriť a uvádzať na trh nové výrobky a služby, ktoré splňujú rastúce požiadavky zákazníkov na funkcie výrobku, jeho variantnosť, úžitkovosť, hospodárnosť, kvalitu, spoľahlivosť, životnosť, obsluhu, dizajn, ale aj environmentálnu charakteristiku. Zákazníci preferujú u výrobkov novosť, individualitu, prijateľnú cenu, dostupnosť a komfort používania v súlade s technickým, ekonomickým a sociálnym pokrokom. Duálnou stránkou k výrobným inováciám sú technologické inovácie. Aktivity ako flexibilita, produktivita, eliminácia nadbytočnosti zdrojov, bezpečnosť práce, automatizácia, využitie znalostného potenciálu pracovníkov a ich tvorivosti a ďalšie faktory sú zdrojmi početných technologických inovácií. Inovácie sú zároveň prostriedkom riešenia závažných sociálnych faktorov. Evidentné sú príklady nových liekov, diagnostických prístrojov, čistých potravín a pod., ktoré predlžujú priemernú dĺžku života. V dôsledku inovácií v energetike sa šetria prírodné zdroje, bezpečnejšia je doprava a ľudia majú viac príležitosť na využívanie voľného času. Inovácie menia štýl pracovného života, zdôrazňujú význam vzdelávania, tvorivosti, komunikácie a spolupráce. Inovácie sú však spojené aj s radom problémov. Vyžadujú vysoké náklady na výskum a vývoj a sú zaťažené rizikami. Štatistické údaje uvádzajú, že cca80% inovačných projektov je neúplných v dôsledku toho, že manažéri a projektanti nedostatočne využívajú nové metódy a techniky riadenia inovácií, a poliehajú sa na cit namiesto znalosti. Cieľom časopisu je prispieť k transferu poznatkov o tvorbe inovácií a riadení inovačných procesov. Vytvorenie proinovačného myslenia je nutná zložka inžinierskej činnosti. Inovátor nie je len človek, ktorý robí inovácie. Je to inovačný postoj človeka, ktorý sa nebojí zmien. V nich nachádza inšpiráciu na tvorbu nových, lepších výrobkov, technológií a organizácie podnikania. Jeho poslanie vychádzať osvojených znalostí, techník a metód tvorby inovácií a ich systémových súvislostí. Slovensko potrebuje inovátorov, pripravených zastaviť výrobu zastaralých výrobkov a zvládnuť nové globálne podmienky podnikania. Treba sa pripraviť na príležitosti vytvárané inováciami vyšších radov, kde tvorba hodnôt je založená na aplikácii znalostí. Inovácie sú reprezentantom intelektuálneho kapitálu, ktorý musí byť rozvíjaný na báze tvorivých, iniciatívnych a kvalifikovaných pracovníkov. Bez inovátorov podnik, región a štát nemôže prekonať bariéru zaostalosti a chudoby. |
|
ISBN 80 – 8073 – 222 – 1 |