Pneumobil

Prvý automobil s pneumatickým motorom na Slovensku

V dňoch 10-12.5.2018 sa v Egeri (HU) uskutoční 11. ročník súťaže vozidiel poháňaných stlačeným vzduchom „Pneumobil 2018“. Do súťaže sa majú možnosť prihlásiť študentské tímy z celého sveta. Koncepcia automobilu vychádza z pomerne prísnych pravidiel súťaže International Aventics Pneumobile Competition 2018 (www.pneumobil.hu).

Eger flag EgerTeam

V pravidlách sú definované rozmerové obmedzenia, bezpečnostné predpisy a definované sú aj obmedzenia rozsahu použitých prvkov. Je teda len na šikovnosti a inovatívnosti tímov ako sa popasujú s návrhom konštrukcie a aj samotnou realizáciou. V súťaži sa hodnotí inovatívnosť projektu, maximálny dojazd, maximálna rýchlosť a zrýchlenie vozidla ale aj zručnosť jazdcov súťažného tímu v pretekoch.

Cieľom tejto aktivity je hlavne zapojiť mladých nadšencov do projektov v oblasti vedy a techniky. Zaujímavosťou projektu je aj to, že pneumatické prvky pre súťažné tímy zdarma dodá spoločnosť Aventics, ktorá je hlavným organizátorom tejto súťaže. Spoločnosť Aventics patrí popredným výrobcom pneumatických komponentov určených pre priemyselnú automatizáciu. Riadiaci systém dodala spoločnosť TBH Technik, ktorá je obchodno-technickým zastúpením spoločnosti Aventics na Slovensku a technicky a logisticky priamo podporuje projekt a realizáciu nášho pneumobilu.

Tejto spoločnosti teda patri naše poďakovanie.

Pneumobil TUKESjF je prvý automobil tohto typu vyrobený na Slovensku. Automobil má trojkolesový podvozok s 26” kolesami a je poháňaný pneumatickým trojvalcovým motorom s objemom 1885 cm3 . Ako médium je použitý stlačený vzduch. Emisie z takéhoto automobilu sú prakticky nulové a neznečisťuje vôbec životné prostredie.

Ako zdroj energie je využívaná energia tlaku vzduchu s hodnotou 20MPa v tlakovej nádobe objemom 10l. Pneumatický motor je tvorený z troch hviezdicovo usporiadaných pneumatických valcov, ktoré sú postupné aktivované a pomocou kľukového prevodu, tak dochádza k transformácií lineárneho pohybu týchto piestov na rotačný pohyb výstupného hriadeľa motora. Krútiaci moment motora je potom reťazovou prevodovkou prenášaný na zadné hnacie koleso automobilu. Predné kolesa sú umiestnené na odpružených nápravách.

Monitorovanie prevádzky automobilu a zabezpečenie maximálnej účinnosti pohonu je riešené riadiacou jednotkou PLC IndraControl L10 Bosch Rexroth.

Eger STK1 Eger STK2

Dĺžka automobilu je 2390 mm a šírka je 1670 mm, maximálna výška je 1113 mm. Hmotnosť celého automobilu je približne 150 kg. Svetlá výška podvozku je 88 mm a je možné ju nastavovať. Rám automobilu je tvorený zváranou oceľovou konštrukciou navrhnutou tak, aby spĺňala príslušné bezpečnostne predpisy, aby vodičovi zabezpečila maximálnu ochranu v prípade nehody. Pri návrhu konštrukcie bol simulovaný aj čelný náraz automobilu a jeho prevrátenie. Automobil je vybavený štvorbodovými bezpečnostnými pásmi a bezpečnostnými pneumatickými prvkami. Tlaková nádoba je umiestnená na bočnej strane automobilu tak, aby bola v prípade nehody chránená bezpečnostným rámom. Automobil je vybavený kotúčovými brzdami všetkých kolies a brzdový systém sa skladá z dvoch samostatných okruhov, z predného a zadného. Používajú sa dva brzdové valce, kde každý je pre jeden brzdový okruh. Zadný brzdový okruh obsahuje ručnú brzdu.

eger1