Rektor Technickej univerzity v Košiciach Dr. h. c. prof. h. c. prof. Ing. Stanislav Kmeť, CSc. a dekan Strojníckej fakulty Dr.h.c. prof. Ing. Jozef ŽIVČÁK, PhD., MPH sa 6. februára zúčastnili na oslave 25. výročia existencie Karpatskej nadácie, ktorá za svoju existenciu pomohla tisícom ľudí v našom regióne v desiatkach projektoch. Za účasti prezidentky Slovenskej republiky Zuzany Čaputovej, ktorá ocenila dlhodobú prácu nadácie v prospech regiónu, bola medzi ocenenými aj Strojnícka fakulta, ktorá prostredníctvom Ing. Tomáša Stejskala, PhD., získala cenu “Priateľ východu”.

Jedným z najväčších projektov je projekt MyMachine, ktorý dáva šancu vynaliezavým deťom a mladým ľuďom nachádzať technické riešenia pre originálne nápady. Jeho jedinečnosť spočíva v spolupráci troch úrovní vzdelávacieho systému – základných, stredných odborných a vysokých škôl. Práve Strojnícka fakulta Technickej univerzity v Košiciach, si pod vedením dekan prof. Živčáka zobrala na starosť garanciu tohoto úžasného projektu za vysoké školy. Fakulta má už s projektom 4-ročné skúsenosti a jej technické vybavenie a kapacita na strane učiteľov a študentov jednoznačne potvrdzuje oprávnenosť tohoto rozhodnutia.

MyMachine je medzinárodný program. Vznikol v Belgicku a v súčasnosti sa realizuje vo ôsmich krajinách sveta vrátane Juhoafrickej republiky, Slovinska, Portugalska, Francúzska, USA a Nórska. Na Slovensku ho od roku 2016 zastrešuje Karpatská nadácia.

Deti a mladí ľudia sa učia pracovať v tímoch, komunikovať, prezentovať, vnímať a rešpektovať vzájomne svoje talenty, kriticky myslieť a tvorivo pristupovať k riešeniu problémov. V MyMachine sa kladie dôraz na technické smery vzdelávania – vedu, technológiu, inžinierstvo, umenie a matematiku – STE(A)M. To všetko sú kompetencie, ktoré sú považované za kľúčové pre uplatnenie sa v dnešnom globálnom a neustále sa meniacom svete.

Program prebieha počas jedného školského roka a má tri fázy:

  1. Myšlienka: deti na základných školách vo veku od 6 do 12 rokov vymýšľajú a prezentujú formou kresieb svoje vysnívané vynálezy. MyMachine kladie dôraz na dôležitosť a potrebnosť každého jedného vynálezu.
  2. Koncept: v tejto fáze sa návrhu vynálezov venujú mladí ľudia – študenti vysokých technických škôl a produktového dizajnu. Detské kresby menia na funkčné koncepty, najlepšie návrhy sú následne spracované do plánov, schém a modelov.
  3. Prototyp: v poslednej fáze sú technické výkresy a rozpracované riešenia odovzdané študentom stredných odborných škôl technického zamerania. Študenti vytvoria skutočné prototypy vynálezov v spolupráci s deťmi, ktoré ich vymysleli a s vysokoškolákmi, ktorí navrhli dizajn.

KN2

 

KN1